Vonatok

warning: Creating default object from empty value in /home/jatekudv/public_html/drupal6/modules/taxonomy/taxonomy.pages.inc on line 33.
H0,TT,N-es mozdonyok,vagonok, terepasztaltárgyak, kiegészítők, digitális technika, szakirodalom
 
-H0, -TT, -N-es mozdonyok, vasúti kocsik, járművek,
 
 
DIGITÁLIS TECHNIKA, a fejlesztés új lehetősége
 
-TEREPASZTALTÁRGYAK: sínek, elektromos jelzők, 
 sorompók, hidak, alagutak, fűszőnyegek, szóróanyagok,
 
KIEGÉSZÍTŐK: házak, fák, emberek, autók,
 
- SZAKIRODALOM, Indóház
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vonatantikváriumunkban a villanyvonatok szerelmeseinek, "kezdő- és haladó" gyűjtők igényeit kívánjuk kielégíteni.
Kínálatunkban gyári új, vitrinminőség, használt vonatok és ALKATRÉSZEK egyaránt megtalálhatók.
 
Kínálatunkról tájékozódjon most villanyvonat web boltunkban, amit a net-ről közvetlen is elér a www.vonatantikvar.hu címen. Online boltunk kínálatát rendszeresen frissítjük, hogy látogatóink folyamatosan értesülhessenek új szerzeményeinkről, amelyek között igazi ritkaságok is felfedezhetők. Ha kínálatunkban megtalálja a keresett darabot -hogy biztosan megkapja-, telefonon, vagy emailben tetesse félre!
A félretett árukat 5 napig megőrizzük.
 
 
 
 
 
A család közös naaaagy játéka a vonatozás
 
- E rovat fejezetei, ahová innen továbbléphet
- MA IS AKTUÁLIS karácsonyi ajánlás a 30-as évekből,
   Chmura László katalógusában
- Méretarányok: 0, H0, TT, T
- Szívesen vonatoznék, de nincs helyem
- Mozdonyok nevei
- Szabó Lőrinc, Reményik Sándor versei gőzösökről
   Kubinszky Mihály 424-es emlékkönyve kapcsán
- Mozdonyok gyufacimkéken  1960
- Hogy gyorsabban teljék az idő: sakk vonatra,
   vonatos bélyeggel
 
                                 Jobbra: A Vasutmodellező humora
 
 
Chmura László háború előtti katalógusában olvashatjuk:
 
„Innen onnan 30 esztendeje, hogy az első játékvasutakat forgalomba hoztuk. A régi Haris-ház nagy árkádja alatt húzódott meg szerény üzlethelyiségünk, amely előtt karácsony tájt már akkor is csillogó szemű gyereksereg bámulta a kis sárgaréz kazánú mozdonyokat és gőzmasinákat.
Azóta sok víz folyt le a Dunán, a gyerekekből többé kevésbé boldog apák lettek, de az ifjúság érdeklődése a technikai játékok iránt nem csökkent. Igaz, hogy a régi, primitív kis mozdonyok helyét ma már 6 tengelyű forgózsámolyos gyorsvonati mozdonyok foglalták el, amelyek élethű berendezésű háló- és étkezőkocsikat röpítenek a gyermekszoba váltókkal, szemaforokkal, alagúttal felszerelt pályáján keresztül. – A villanyvonatoknál nemcsak a mozdony lámpáit, hanem a kocsik belsejét is villany világítja.
Vasutakban az évtizedek folyamán valósággal specialisták lettünk. Csak jó, megbízható gépeket hoztunk forgalomba és a nálunk vásárolt mozdonyokkal számtalan esetben már a második generáció játszik, míg a bazári minőségű pléh vasutak legtöbbször a karácsonyt sem élik túl. Pedig a vasutaknál a jó minőség nagyobb előnyt jelent, mint a többi játéknál, mert évről évre kiegészíthető a készlet sínekkel, váltókkal, önműködően jelző őrházakkal, hidakkal, pályaudvarral és a hasonló vasúti szerelvények egész tömegével.
Gondoljon arra az örömre, amelyet gyermekeinek ezekkel a gyönyörű, érdekes játékokkal szerezhet. Amellett egytől egyig olyan játékok ezek, amelyek nemcsak szórakoztatnak, hanem játszva tanítanak is. A mai világban, amikor minden életpályán szükség van a technika elemeinek ismeretére, megbecsülhetetlen előnyt jelentenek ezek a mechanikai játékok, amelyek felkeltik a gyermek érdeklődését a technika vívmányai iránt és valósággal a vérükbe viszi át ezeknek ismeretét.
Látogasson meg mielőbb! Szívesen megmutatjuk óriási karácsonyi készletünket anélkül, hogy vásárlási kötelezettség hárulna Önre.”
 
Tudnánk ma jobbat írni????
Chmura László (1892-1948) látszerész. A család a Ferenciek tere 2. alatti üzletében az optikai kínálat mellett már 1909-ben is tartott gyerekjátékokat, technikai, építőkészleteket.
 
Nagyság
Méretarány
Nyomtáv/mm
Z
1/220
6,5
N
1/160
9
TT
1/120
12
H0
1/87
16.5
S
1/64
22,5
0
1/45
32
I
1/32
45
Nagy vasút
1/1
1435
 
Vonatozni úgy jó, ha a megkezdett munka akár 2-3 nap múlva is folytatható. 
Szerencsés, aki terepasztalát külön helységben építheti. De mit tegyen az a vasútbarát, aki egy kis lakásban akar hódolni hobbijának? Bizony a szobának, lakásnak ettől még élhetőnek kell maradnia!
Íme három ötlet:
-Amikor fiúnk vonatozott, mi a szoba közepét szabadon hagytuk, hogy oda a mennyezetre fregoli szerűen felhúzott terepasztal leengedhető legyen. Alulra csillagtérképet ragasztottunk. Jó megoldásnak bizonyult, de
Nagyon kell figyelni a biztonságra: a csigarendszer, a zsinórok elég erősek legyenek, hogy elbírják a nagy súlyt. Íróasztal, ágy ne legyen alatta!!!!
-Egy kedves vevőnk a szoba falain könyvespolcot épített körbe: az egyiken nem könyvek, hanem a kisvasút kapott helyet.
-Végül a harmadik, amit illusztrálni is tudunk. Kázmér úr találta egy svéd vasútmodellezéssel kapcsolatos oldalon.
Ennek előnye, hogy szekrény szerűen is megoldható, így védhető a porosodástól
MÁV, Szili V43
Emlékképek a 424-esről cimű albumának ajánlásával köszöntjük a vasutasokat
 
Szabó Lőrinc 
                 A kisvonat
 
Már régen vágyom lefesteni Őt,
Ki látta a régi kisvonatot?
A vasút s az erdő közt robogott
a réz-betűs, réz-számos, fekete
kocka, a mozdony; még a kereke
se látszott ki vas-szoknyája alól;
Tömzsi kéménye, mély hangja volt
s vígan kocogó, négy-öt kocsija.
A fülkéből csakúgy lobogtak a
kék függönyök, s a vagon oldalán
deszkalépcsőn billegett föl s alá
a kalauz. Festői régiség,
otromba voltál, kisvonat, de még
munkabíró és nekem újszerű;
megsirattalak, mikor gyönyörű
villamost kaptunk, s a lap írta, hogy
a város a Balkánra eladott…
Húsz év múlva meg viszontláttalak:
Grúzsban szolgáltál, Ragúza alatt!

Reményik Sándor
               Gyorsvonati mozdony
 
Már régen vágyom lefesteni Őt,
Bár azt sem tudom, mit szeretek benne,
Vas-kengyelfutó alakja előtt
Mért állok, mintha jóbarátom lenne.
Mit bámulok rajta: a zord erőt,
Vagy azt, hogy bár az ember teremtette,
Valahogy emberfelettire nőtt,–
A kurta kéményt, a hosszú kazánt,
Kúp-mellét, megy a végtelenbe szánt,
Mérföldnyelő roppant kerekeit,
Mik az útjába álló akadályt
Összemorzsolással fenyegetik,–
Roham-formáját, mely hosszú éjeken
Távoli, ködös virradatba néz?
Szalonkocsit vontató vad vitéz.
Vonszolja magával az életet,
Pedig oly mindegy neki az egész.
A Körös-völgy vad sziklája alatt
hányszor vitt engem is e vad lovag.
Szakadt róla a fekete verejték,
Zordon hangját a zordon sziklatornyok
Ezerszeres erővel visszaverték.
Fújt dühében és nem nézett oda,
Hol a haragos szirti szellemek
Zúgták: ímhol az ember zsoldosa.
 
Az Északi fűtőházban 1977. június 17-én a 424,280 csak kidugja az orrát a gyűrűs szín állásából, mellette a 377,493 szinte törpének mutatkozik. A két gép egymás mellett szimbólum: 1900 körül a 377-esek vállán nyugodott az egész Kárpát-medence helyiérdekű forgalmának nagy része, fél évszázaddal később a 424-es mint univerzális mozdony uralta a vasúti vontatást. Kép és szöveg: Kubinszky Mihály Emlékképek a 424-esről
 
Nézzék, hogy erősítik egymást a versek és a kép, s milyen érdekes, hogy a kezdősorok azonosak!
A versek Az építészet és a magyar vasút c. könyv Kiss Zsuzsanna Képző és iparművészeti alkotások a vasúton c. fejezetében, az 59. oldalon olvashatók. Fenti könyvek –ki tudja meddig– nálunk megvásárolhatók.
 
MILYEN VERSEKET ISMER A VONATRÓL?
 Az Olvasni jó rovatban összegyűjtöttünk egy csokorra valót. Ha Önnek van ideillő verse, kérjük, küldje el nekünk - jatekudvar@t-online.hu -, hogy azt is feltehessük!
Egy 1960-as gyufacimke gyűjtemény néhány darabját látja itt. A gyűjteményt  Képeslapok, gyufacimkék rovatban mutatjuk be. Néhány sort, melyek témája találkozik üzletünk kínálatával, az aktuális rovatban helyeztük el. Így: makettek,  szocialista autók. Olvasni jó.  Hogy készül a gyufa? Ezt, és a gyufa feltalálóját, Irinyi Jánost és családját, a Kalendárium/május rovatban mutatjuk be. Akkor is biztattak a takarékosságra, biztosításra. Erről kap ízelítőt a Kalendárium/október rovatban.